Victoria og verdensmålene

Brain Breaks
-de vigtige pauser

 

 

 

Victoria elsker at gå i skole. Hun er nysgerrig og elsker at lære nyt. Men hun kan også blive træt og have brug for en pause. Og så er det rart at lave en aktivitet sammen i klassen. Lærerne kalder det Brain Breaks.

Brain Breaks er betegnelsen for de små korte pauser indlagt i undervisning. Pauser hvor man bryder med en aktivitet og aktiverer krop og hjerne på en anden måde.
Formålet med en Brain Breaks kan være forskelligt. Det ved Victoria godt. Hun har også gennemskuet, at lærerne bruger de indlagte pauser til både at styrke det sociale, øve koordination, få pulsen op og give eleverne velvære. Victoria kan lide alle former for Brain Breaks.

Nogle gange er det eleverne, der opfinder og udvælger dagens Brain Break. Det kan Victoria særligt godt lide.

Her finder I Victorias yndlings Brain Breaks og opgaver, hvor I selv skal være kreative og få ideer sammen.

Det er en kold vinterdag. I Victorias klasse arbejder de med Verdensmål 3 – Sundhed og Trivsel.

Undervisningen foregår online. Eleverne ver ved at være trætte. De trænger alle til en pause.

Victorias lærer giver derfor eleverne en sjov udfordring. De får 10 minutter til at lave en lækker sund snack. Men den skal ikke bare spises. Den skal først anrettes kreativt og lækkert og vises frem for klassen.

Victoria finder gulerødder og æbler frem. Hele klassen får travlt i køkkenet. Her kan du se et par af de lækre snacks..

Vil I lege med?

En tirsdag i januar er det Julie og Benjamin, der skal lave Brain Break med klassen.

De har planlagt en fotosafari. Klassen hopper i tøjet og skal nu ud i det friske vintervejr.

Opgaven er at tage billeder af ting der startede med bogstaver fra ens navn. Der er givet 10 minutter til opgaven. Det er slet ikke nogen let opgave. Victoria når at tage 4 billeder V-I-C-T.

Fotosafari kan laves med mange andre opgaver. Find noget med 1-2-3-4-5… Find noget i bestemte farver. Find så mange forskellige… Find affald i naturen…

Vil I med på fotosafari?

Her ser I en af de Brain Breaks, som Victoria og hendes venner virkelig holder af. De har lavet øvelsen nogle gange efterhånden. Den er lige sjov hver gang.

Det handler om at bygge et tårn.

Tårnet kan bygges af mange forskellige materialer. I klassen er der bygget med både spaghetti og skumfiduser, kort og avispapir.

Victoria kan særlig godt lide, når de skal samarbejde om at løse opgaven. Men den kan også bruges, når man arbejder online sammen.

Vil du bygge med?

I Victorias klasse deltager de hvert år i den årlige forårsrengøring i naturen. Det er en indsamling af affald, som klassen laver sammen med Danmarks Naturfredningsforening.

Victoria lægger derfor altid mærke til det affald, der ligger og flyder på gaden. En dag foreslår Victoria sin lærer, at de kan lave en Brain Break, hvor hele klassen skal samle så meget affald som muligt på 10 min.

Der er både leg, læring og frisk luft på skemaet, når man sætter fokus på affald i naturen. Klassen har det sjovt og de får samlet meget affald på bare 10 minutter.

Hvor meget affald kan jeres klasse samle på 10 minutter?

I Victorias klasse skiftes eleverne til at planlægge dagens Brain Break. De er sammen i små grupper.

Grupperne vælger selv, om det skal være en pauseaktivitet der styrker fællesskabet, får pulsen op, giver velvære eller noget helt andet. Klassen er enige om, at det er ok at prøve skøre idéer af. For som deres lærer Mette ofte siger: “Man lever længere, når man griner hver dag.”

At finde på idéer er noget af det Victoria virkelig godt kan lide.

Mette har vist klassen hjemmesiden www.idetræning.dk Her kan eleverne finde inspiration til arbejdet med Dagens Brain Break.

Vil I være med til at få gode idéer?

I Victorias klasse arbejder de ofte med innovation og entreprenørskab.

Så handler det om, at træne evnen til at sætte aktiviteter i gang, være kreative og bruge sin viden til at skabe værdi for andre.

I aktiviteten Byg en bro skal Victoria og resten af klassen bygge broer med avispapir og tape. De skal selv finde på, hvordan broen skal se ud. Broen skal kunne holde til at en lille let legetøjsbil. I klassen er de sammen i grupper om at bygge deres broer.

Vil I bygge med?

Aktiviteten er udviklet af Fonden for Entreprenørskab. Find flere kreative øvelser på www.idetræning.dk

I Victorias klasse arbejder de i natur og teknologi med den danske natur og de fire årstider.
I dagens aktivitet Årstiderne skifter, skal eleverne gå en tur på 10 minutter. På turen skal de tage billeder af årstiden, her er det forår.

I Victorias gruppe taler de sammen om, hvad der kendetegner årstiden lige nu. De taler også om, hvor der er tegn på, at en ny årstid er på vej? f.eks. knopper på buske og træer eller små gulgrønne spirer fra vintergækker og erantis.

Vil du med ud i den skønne natur?

I Vitorias klasse arbejder de med Verdensmål 3 – Sundhed og trivsel

Måske spiser du normalt bare 2 stykker rugbrød med pålæg? I dag skal du granske dit køleskab og køkkenskabe og planlægge en anderledes og sund frokost.

Brug 10 min. til at finde på en resteret.- Når du har frokost kan du lave retten og nyde en anderledes frokost. Tag et billede af dine ingredienser og den færdige ret. så kan klassen lave deres helt egen idebank til sunde og lækre retter.

Har du også lyst til en lækker frokost?

I Victorias klasse morer de sig altid, når de leger sammen i deres pauser. 
Denne gætteleg kan både bruges i klassen og i en virtuel udgave. Det gælder om at gætte de ting som klassekammeraterne finder frem.
Hver elev finder 5 ting i hjemmet. Der kan med fordelen vælges indenfor en kategori. f.eks. mad, køkkenredskaber eller “ting på mit værelse”. 
Man ligger sine ting klar foran sig. Det er vigtigt, at klassen ikke kan se tingene på skærmen. Nu skal eleverne på skift beskrive deres ting for klassen eller en mindre gruppen. Det gælder om at gætte så mange forskellige ting som muligt på den afsatte tid.
Legen kan også laves i en variant hvor tingene skal beskrives alene med lyde eller ved at mime.

Vil I også lege med?

Kimsleg kræver virkelig et vågent øje og en god hukommelse. Det har eleverne i Victorias klasse heldigvis.

Online Kimsleg, som de leger i Victorias klasse, er en tilrettet udgave af den traditionelle Kimsleg.

En elev sidder på værelset med kameraet tændt. Nu får klassen 2 minutter til at kigge sig rigtig godt omkring i værelset. Det gælder nu om, at huske alt hvad man har set.
Herefter slukkes kameraet, mens eleven fjerner 5 ting fra værelset.

Kameraet tændes igen. Alle elever skriver eller tegner nu de ting der er fjernet. Vinderen er den der har husket flest ting.

Vil I lege med?

Victoria er lige som mange andre børn. Derfor synes hun heller ikke altid, at det er sjovt, når mor og far siger hun skal hjælpe til derhjemme. Men ellers kan Victoria godt lige at hjælpe andre.

En dag havde deres lærer Jonathan fået en god idé til en Brain Break. Det er mens de har hjemmeundervisning. Det bliver hurtig en øvelse, som forældrene var ret glade for.

Børnene skal nemlig gøre en god gerning. De må selv vælge, hvad de skal gøre, hvordan de skal gøre det, og for hvem de skal gøre en god gerning.

Victoria skynder sig ind til sin nabo og tilbydder at gå ud med deres affald. Andre fra klassen vasker op, støvsuger eller redder seng.

Vicotria beslutter, at hun en anden dag vil samle affald på stranden. Da hun fortæller det i klassen, vil flere andre børn gerne hjælpe med den gode gerning.

Vil du også være med?

Victorias klasse arbejder med fugle og dyr i den danske natur i natur og teknologi.

Man tænker måske ikke altid så meget over det, men i virkeligheden møder man, stort set altid, dyr når man går udenfor. Victoria er blevet mere opmærksom på de typiske danske dyr og fugle, efter at de har arbejdet med det i skolen.

I dagens aktivitet skal eleverne finde fugle og dyr i lokalområdet. Eleverneskal gå en tur på 10 minutter. Undervejsskal de tage billeder af alle de dyr de møder.
Victoria ser et egern, en skade, en andefamilie, en flok måger og to gæs på sin tur.

Er I klar til at opdage dyrelivet i jeres lokalområde?

En dag finder Jasmin på en rigtig sjov Brain Break.

I grupper på 3 skal eleverne lave en historie, hvor hver sætning begynder  med et nyt bogstav i alfabetet.

I Victorias gruppe starter historien sådan her:
Aldrig før havde Victoria været så sulten.
Bare der nu er lækker mad i madpakken, tænkte Victoria.
Chokolade ville være en lækker snack.
Desværre var der bare rugbrød og gulerødder.
Efter at have spist maden løb Victoria ud og legede med klassen.

Har I lyst til at lave alfabetfortællinger?

I Victorias klasse arbejder de meget med de 17 verdensmål. En dag fander Aske på en rigtig Verdensmåls Brain Break.

I klassen har de printede kort med alle de 17 Verdensmål. Aske inddeler klassen i grupper og instruerer klassen.

To hold dyster mod hinanden. På skift trækker en elev et verdensmål. Ved at mime, skal eleven nu hurtigst muligt få resten af gruppen til at gætte, hvilket Verdensmål der er trukket.

Har I lyst til at lege med?

En dag skal Laila, der går i Victorias klasse, finde på en sjov leg til en pause. Det gør eleverne på skift.

Undervisningen foregår online. Eleverne er hjemme, så Laila er hurtig.

Hun beder alle elever hente en håndfuld skeer i køkkenet.

Nu gælder det om, at få flest mulig skeer til at balancere i ansigtet. Naturligvis uden at holde fast i skeerne.

Eleverne skriger af grin. Det viser sig at være ret svært, at få skeerne til at blive siddende på samme tid.

Vil I lege med?

I Victorias klasse arbejder de meget med Verdensmålene. 

I pauserne kan klassen godt lide at spille vendespil. De har efterhånden lavet en del forskellige vendespil om Verdensmålene.

Nogle gange spiller de online på computeren. Andre gange bruger de vendespil, som de har printet og lamineret.

Vil du spille med?